Bandenhandel Stienstra
Veilig op weg met banden van Stienstra
Bandenhandel Stienstra
Veilig op weg met banden van Stienstra

Bandenhandel Stienstra

Veilig op weg met banden van Stienstra

TIPS

Flat-Spotting
Het grootste deel van het jaar staat uw caravan of aanhangwagen in de stalling en dus stil. Al die tijd wordt slechts een klein gedeelte van de band belast. Het gevolg: grote kans op een vlakke kant, ook wel flat-spotting genoemd. Flat-spotting veroorzaakt vervelende trillingen als u rijdt. Verhoog de bandenspanning tot max 3,5 bar als de aanhangwagen de stalling ingaat of stal de aanhanger met de wielen van de grond. Zo vermindert u flat-spotting.

Beschadiging
Schade aan de band kan ook veroorzaakt worden door zware inrijdingen, bijvoorbeeld door het rijden over stoepranden of door gaten in de weg. Ook langdurig rijden op een slecht wegdek moet worden vermeden. Het kan de band blijvende schade toebrengen.

Bandenpech
Als u een lekke band hebt, dient u zo snel mogelijk te stoppen en de band te verwisselen. Afgezien van de voor de hand liggende veiligheidsredenen kan doorrijden met een slappe band ook structurele schade veroorzaken. Lekke banden moeten altijd van het wiel gehaald worden om zo op verdere schade te controleren.

TIPS

Bandenspannning
De spanning van de banden moet altijd overeenkomen met de door de autofabrikant aanbevolen spanning. Dit moet minimaal 1 keer in de twee weken worden gecontroleerd, en nog eens extra voordat u aan een langere reis begint. Vergeet daarbij niet de reserveband na te kijken. Controleer uw banden altijd als ze koud zijn, omdat de spanning toeneemt als de band door gebruik warm wordt. Een te lage spanning veroorzaakt oververhitting wat tot onherstelbare inwendige schade kan leiden. Uiteindelijke kan de band er onbruikbaar door worden.

Zorg goed voor uw reservebanden
Wat hun conditie ook is, banden ouder dan zes jaar moeten grondig gecontroleerd worden. Reservebanden verdienen in dit opzicht extra aandacht. Vaak zijn ze oud of verouderd. In die gevallen dient u ze altijd met voorzichtigheid te gebruiken en ze zo snel mogelijk te vervangen.

TIPS

Regelmatig controle
Controleer uw banden regelmatig op beschadiging, slijtage, sneden, scheuren, blazen enz. Als vreemde voorwerpen van buitenaf in de band doordringen, kan hierdoor ook inwendige schade ontstaan. In al deze gevallen moet de schade beoordeeld worden door een bandenspecialist, aangezien de levensduur van uw band er aanzienlijk door bekort kan worden.

Loopvlakprofiel
De diepte van het profiel moet regelmatig worden gecontroleerd, hoe kleiner de groefdiepte, hoe groter het risico op slippen. In het profiel zijn markeringen aangebracht, die aangeven hoe ver de band afgesleten is. Deze worden zichtbaar bij een profieldiepte van 1,6 mm. Extra voorzichtig rijden op natte wegen is dan geboden.

Reparaties
Als het nodig en mogelijk is een band te repareren, moet dit zo spoedige mogelijk worden gedaan door een bandenspecialist, zodat structurele schade wordt voorkomen. Alle bandreparaties moeten worden toevertrouwd aan een deskundige die de volledige verantwoordelijkheid op zich neemt voor het onderzoek en het werk dat aan de band wordt verricht.